måndag 15 december 2008

bullar

Idag gjorde jag lite bullar!Är gott och ha och jag har alltid gillat bullar sen jag va en liten flicka!!Och det har jag fått höra!=)Jag gjorde två olika fyllningar en med vanilj och en med lite julig fyllning som jag ha sett hos mias kakburk.Detta behövs,

150g margarin
5 dl mjölk
50g jäst
1 tsk salt
1 dl strösocker
1-2 tsk kardemumma
14-14½ dl vetemjöl

Fyllning1;

100g margarin
3/4 dl socker
½-1 msk vaniljsocker

Fyllning2;

150g margarin
1 msk kanel
1 tsk mald nejlika
1 tsk ingefära
1 dl socker

Pensling&Garnering;

1 ägg
hackad eller flagad mandel eller pärlsocker


•smält margarinet i en kastrull och tillsätt socker,värm till fingervarmt 37 °C
•Smula jästen i en stor degbunke.Häll över den ljumma degvätskan och rör tills jästen löst sig helt.
•Tillsätt salt , socker, kardemumma och nästan allt vetemjöl.Spara ½ dl till utbakning.Arbeta samman degen för hand ca 8-10 minuter tills degen är blank och släpper från bunkens kanter.
•Pudra över lätt med vetemjöl och täck bunken med en duk.Låt jäsa ca 30 minuter till dubbel storlek.
•Sätt ugnen på 250°C
•Blanda samman ingredienserna till fyllningarna.
•Ta upp degen på mjölat bakbord och knåda lätt.Dela degen i två bitar.
•Kavla ut degen till en stor rektangel (avlång) bit ca 25x50 cm.
•Bred fyllning över och rulla ihop degen från långsidan.Skär varje rulle i 24 bitar.Lägg i bullformar.Täck över med en duk och låt jäsa ytterligare 30 minuter.
•Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på flagad mandel eller pärlsocker.Grädda i mitten av ugnen i ca 5-8 minuter eller tills bullarna fått fin färg.Låt bullarna svalna under en duk.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Åh, jag älskar också bullar! Härligt!

Daniel Roos sa...

Jätte fina bullar snyggt jobbat. Ha det så bra mvh Daniel