torsdag 16 oktober 2008

örtkryddad kassler

jag va så sugen på potatis så då blev det denna rätt med kassler på toppen!Det skulle ha varit tomat på men min sambo gillar inte det och jag tål inte tomat så det blev utan!
Detta behövs;


10-12 potatisar
1 purjolök
2 dl+4 msk riven ost
2 krm salt
1 krm peppar
2 dl mjölk
500 g kassler
2 msk senap
2 msk hackad persilja (fryst fungerar lika bra)
2 tsk smulad dragon
2 tomater (jag hade inga alls)



•Sätt ugnen på 225°C.
•Skala och skiva potatisen tunt.Ansa och strimla purjolöken.Riv osten(går lika bra med fryst)
•Lägg hälften av potatisen i en smord eldfast form.Krydda med salt och peppar.Fördela purjolöken och riven ost ovanpå.Täck med restrerande potatis.
•Häll över mjölken och ställ in formen mitt i ugn i ca 25 minuter.
•Skär kassler i tunna skivor.Blanda senap,persilja och dragon.Fördela det över hälften av kasslerskivorna.Täck med resten av kasslerskivorna.Skiva tomater.
•Lägg de dubbla kasslerskivorna över potatisen i en rad.Lägg tomatskivorna ovanpå.Strö över riven ost.
•Låt lådan steka klart mitt i ugn i ytterligare ca 10-15 minuter.

1 kommentar:

Anonym sa...

TACK snälla:)!

Ha det så bra!